علائم خرابی فن ماشین چیست

۱ بازديد

برای اینکه یک وسیله نقلیه در اوج راندمان کار کند، موتور آن باید در محدوده دمایی مورد نظر کار کند. هنگام کار کردن در زیر این آستانه برای دوره های زمانی طولانی، بازده احتراق کاهش می یابد، در حالی که انتشار گازهای خروجی مضر به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

از طرف دیگر، کارکرد موتور در دمای بالاتر از حد مورد نظر می تواند باعث آسیب های گسترده حتی در مدت زمان نسبتاً کوتاه شود. حالت دوم از این دو حالت به عنوان گرمای بیش از حد شناخته می شود و یکی از مضرترین مسائل مربوط به موتور است.

گرمای بیش از حد می تواند ناشی از هواکش نیز باشد ، که هر یک می تواند تحت شرایط مختلف کاملاً مشکل ساز باشد. شناسایی و درمان علت اصلی وضعیت داغ شدن بیش از حد خودرو برای حفظ سلامت کلی موتور ضروری است.

یکی از شایع ترین دلایل داغ شدن بیش از حد موتور، فن رادیاتور ناکارآمد است. مسائلی از این نوع اصلاً غیرمعمول نیستند، اما اغلب هنگام تلاش برای از بین بردن جهش ناگهانی دمای موتور نادیده گرفته می شوند. تشخیص علائم مرتبط با فن بد رادیاتور اغلب ثابت می کند که تفاوت بین آسیب اضافی موتور و بازگشت سریع به سرویس است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم مختلف فن رادیاتور معیوب، و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مشکلاتی در صورت بروز در آینده، بیشتر بخوانید.

 

فهرست مطالب

فن رادیاتور چه کاری انجام می دهد؟

علائم بد فن رادیاتور

یک فن رادیاتور با کشیدن هوا به داخل رادیاتور خودرو، خنک‌سازی مناسب موتور را تسهیل می‌کند. این به نوبه خود به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا از طریق رادیاتور به گردش در آید تا گرمای اضافی را با راندمان بیشتر دفع کند. این امر به ویژه هنگامی که دمای محیط در آستانه نسبتاً بالایی است، مهم است، زیرا گرمای بیش از حد می تواند به سرعت در چنین شرایط کاهش دهنده رخ دهد.

پس از اینکه اجازه داده شد این گرمای اضافی را دفع کند، مایع خنک‌کننده از طریق شیلنگ رادیاتور لاستیکی به بلوک موتور و سر سیلندر بازگردانده می‌شود. سپس مایع خنک‌کننده در سراسر موتور به گردش در می‌آید، قبل از اینکه دوباره به رادیاتور توزیع شود، جایی که فرآیند خنک‌سازی یک بار دیگر آغاز می‌شود. 

 

فن خنک کننده موتور در دمای خاصی تنظیم شده است که توسط سازنده خودرو از پیش تعیین شده است. این امر از درگیر شدن رادیاتور در زمانی که وسیله نقلیه هنوز به دمای کاری قابل قبولی گرم نشده است، جلوگیری می کند.

فن‌های رادیاتور مکانیکی قدیمی‌تر، و همچنین آن‌هایی که در بسیاری از کامیون‌ها یافت می‌شوند، از طریق یک کلاچ فن درگیر می‌شوند که وقتی یک بسته سیلیکونی تحت حرارت مستقیم منبسط می‌شود، در جای خود قفل می‌شود. فن های الکتریکی از طریق یک سیگنال مستقیم از ECM/PCM موتور درگیر می شوند.

عدم عملکرد فن خنک کننده توانایی موتور را برای کنترل دمای سیستم به شدت کاهش می دهد. هر بار که مایع خنک‌کننده در رادیاتور به گردش در می‌آید، این مشکل ادامه می‌یابد تا زمانی که در نهایت گرمای بیش از حد رخ دهد.

این اثر فقط از این نقطه به گلوله های برفی تبدیل می شود که خرابی واشرهای مختلف با رسیدن به محدودیت های حرارتی آنها اجتناب ناپذیر است.

همچنین ببینید: 3 علت ریزش شیلنگ رادیاتور

علائم بد فن رادیاتور

خرابی یا خرابی قریب الوقوع فن رادیاتور خودرو اغلب با تعدادی علائم اضافی همراه است. تشخیص این علائم می تواند زمانی که سعی می کنید وسیله نقلیه خود را از بیماری خود در سریع ترین حالت ممکن درمان کنید بسیار ارزشمند است.

در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم مرتبط با خرابی فن رادیاتور آورده شده است.

شماره 1 - گرم شدن بیش از حد 

سنج دمای بیش از حد

بارزترین علامت خرابی فن رادیاتور داغ شدن بیش از حد است. بدون فن رادیاتور که به درستی کار می کند، مایع خنک کننده موتور می تواند به سرعت دما را افزایش دهد، که سپس توسط گیج دمای خودرو نشان داده می شود.

 

در بسیاری از موارد، این علامت در هنگام کار با سرعت پایین‌تر برجسته‌تر خواهد بود.

مطالب مرتبط: آیا می توانید در مواقع اضطراری به رادیاتور آب اضافه کنید؟

شماره 2 - عدم وجود تهویه مطبوع

 

از آنجایی که فن رادیاتور خودرو نیز هوا را از طریق کندانسور تهویه مطبوع سیستم HVAC می کشد ، فن معیوب اغلب منجر به عدم خنک کننده کافی کابین می شود.

 

مانند علامت ذکر شده در بالا، این نگرانی زمانی که یک وسیله نقلیه با سرعت کمتری کار می کند، بیشتر شایع است، زیرا جریان هوای کندانسور به شدت محدود شده است.

شماره 3 - چراغ هشدار دما

چراغ دمای مایع خنک کننده

روشن شدن ناگهانی چراغ هشدار دمای خودرو نیز نشانه دیگری از کار نکردن فن خنک کننده است. این به دلیل این واقعیت است که رادیاتور خودرو جریان هوای کافی را دریافت نمی کند و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد می شود.

 

در نتیجه، ECM/PCM موتور این شرایط را تشخیص می‌دهد و سعی می‌کند به راننده در مورد مشکل موجود هشدار دهد.

شماره 4 - عدم درگیری شنیداری

صدای تق تق

کسانی که نسبتاً حواسشان جمع است، اغلب می‌توانند به سادگی با گوش دادن به صدای وسیله نقلیه خود در حالی که پشت چراغ توقف می‌نشینند، بفهمند که فن رادیاتور موتورشان آنطور که در نظر گرفته شده کار نمی‌کند.

در بیشتر موارد، غرش فن رادیاتور موتور به راحتی تشخیص داده می شود، به خصوص در عرض چند ثانیه مستقیماً پس از درگیری. اگر برای مدت طولانی متوجه این صدا نشدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به فن رادیاتور خودروی خود نگاهی بیندازید.

 

5 - بخار زیر کاپوت ماشین

هنگامی که فن رادیاتور خودرو غیرفعال است، تنها چند دقیقه طول می کشد تا موتور بیش از حد گرم شود. با رسیدن به دمای شدید، مایع خنک‌کننده خودرو در واقع می‌تواند شروع به جوشیدن کند.

این خنک کننده در حال جوش فشار ایجاد می کند و از درپوش رادیاتور موتور تخلیه می شود . این به راحتی توسط مقدار قابل توجهی بخار که از زیر a می آید تشخیص داده می شود

چه چیزی باعث از کار افتادن فن می شود؟

تعویض فن رادیاتور

شایع ترین علت خرابی فن رادیاتور ساییدگی و پارگی ساده است که منجر به خراب شدن یاتاقان ها می شود. در صورت خراب شدن تا حدی، این بلبرینگ ها در واقع می توانند باعث کشیده شدن فن یا قفل شدن همه آنها شوند.

 

به همین ترتیب، موتور الکتریکی مجموعه فن نیز مستعد خستگی است. البته، یک فن رادیاتور نیز می‌تواند در صورت برخورد با آوارهایی که در امتداد جاده از آن عبور می‌کنند و به زیر زیرشاخه‌ی خودرو پرتاب می‌شوند، از کار بیفتد.

در برخی موارد، خرابی پایه موتور باعث می شود موتور کمی کج شود که به نوبه خود ممکن است باعث برخورد پره های فن به ناحیه اطراف شود.

جدای از خرابی کامل فن، فن رادیاتور خودرو نیز ممکن است به دلایل دیگری کار نکند. رایج ترین مشکلات این نوع شامل سوختن فیوزها، رله های معیوب و سیم کشی آسیب دیده است. به همین دلیل، تشخیص منبع مشکل فن رادیاتور، قبل از محکوم کردن خود فن، بسیار مهم است.

 

آیا می توان با فن رادیاتور شکسته رانندگی کرد؟

شکسته شدن تیغه فن رادیاتور
تیغه فن شکسته

در حالی که یک وسیله نقلیه بدون فن رادیاتور عملکردی کار می کند، هرگز نباید به این روش رانده شود. این به این دلیل است که موتور شما در هنگام کار با این روش بسیار مستعد گرم شدن بیش از حد است.

بدون اینکه هوا به داخل رادیاتور خودرو کشیده شود، مهم نیست که چه زمانی گرم می شود. این به خودی خود می تواند منجر به مشکلات بسیار مهم تری نسبت به مواردی که به فن رادیاتور خراب می شود منجر شود.

هنگامی که یک موتور بیش از حد گرم می شود، مستعد مشکلات زیادی است که بسیاری از آنها عواقب شدید و پرهزینه ای را به همراه دارند. برخی از سخت‌ترین این مسائل ثانویه عبارتند از: دمیده شدن واشر سر ، ترک‌خوردگی سر سیلندر ، یا ترک‌خوردگی بلوک‌های موتور. هر یک از این سه مشکل برای رفع نیاز به تعمیرات اساسی موتور دارند و در برخی مواقع جایگزینی کامل موتور را به عملی ترین گزینه تبدیل می کنند.

 

در هر صورت، باید از رانندگی با یک وسیله نقلیه با فن رادیاتور غیرقابل کار به هر قیمتی اجتناب کرد و در صورتی که معیوب تشخیص داده شد، خود فن باید فوراً تعویض شود. اگر خودتان برای انجام چنین تعمیراتی احساس راحتی نمی کنید، در اسرع وقت یک قرار ملاقات با یک مرکز خدمات خودرو مورد اعتماد تعیین کنید.

آیا وقتی تهویه مطبوع روشن است، فن رادیاتور باید روشن شود؟

 

تقریباً در همه موارد، فن رادیاتور خودرو باید زمانی که عملکرد سیستم تهویه مطبوع شروع می شود، درگیر شود. این طراحی به منظور دستیابی به فشارهای مناسب سیستم تهویه مطبوع برای خنک سازی کارآمد است. به عبارت ساده، فن رادیاتور وسیله نقلیه شما برای انجام دو کار جداگانه به طور همزمان طراحی شده است.

 

کندانسور تهویه مطبوع یک وسیله نقلیه مستقیماً در جلوی رادیاتور آن نصب می‌شود و به جریان هوای کافی برای عملکرد مناسب نیاز دارد، دقیقاً مانند خود رادیاتور. فن رادیاتور یک وسیله نقلیه هوا را از طریق کندانسور به همان روشی که هوا را از طریق رادیاتور می کشد، می کشد.

اگر قرار باشد فن رادیاتور خودرو در حین عملکرد تهویه مطبوع درگیر نشود، متوجه می‌شوید که سیستم آنطور که انتظار می‌رفت خنک نشده است.

هزینه تعویض فن رادیاتور

 

هزینه دقیق مربوط به تعویض فن رادیاتور اغلب از یک سر طیف قیمت به انتهای دیگر بسیار متفاوت است. این تغییرات نتیجه هزینه های قطعات خاص مدل و همچنین تعداد کل ساعات کار مورد نیاز برای تکمیل چنین تعمیراتی است.

منبع : https://ideapart.co/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.